Steffen Möller - "Berlin - Warszawa - Express. Pociąg do Polski."

Kiedyś w krakowskim Goethe Institut stałam obok Steffena Möllera w odległości 1,5m. Przekomarzał się i żartował sobie z uroczymi Paniami bibliotekarkami.
Wtedy, znałam tego Pana tylko i wyłącznie z programów telewizyjnych, na które patrzyłam tzw. jednym okiem, gdy akurat coś potrzebowałam od rodziców - wiernych fanów "Europa da się lubić". 
Na żywo wydał się bardzo sympatyczną osobą.

Po "Berlin - Warszawa - Express" sięgnęłam zupełnie przypadkiem. Akurat był dostępny w lokalnej bibliotece i rzucił mi się w oczy. Pamiętałam też, że mój kuzyn z Niemiec zachwycał się poprzednią książką tego autora.

Powiem tak, nie spodziewałam się takiej fajnej i pełnej ciekawych informacji książki. Podróż pociągiem EuroCity relacji Berlin Główny - Warszawa Wschodnia stanowi dla autora bazę do przemyśleń na temat różnic pomiędzy Polską i Niemcami, oraz odmiennych zachować, jak i postrzegania świata przez obywateli tych dwóch państw.

Dla mnie, jako osoby mocno związanej z kulturą i językien niemieckim, ta pozycja to źródło cennych informacji, z których o wielu wprawdzie wiedziałam z własnego doświadczenia, ale nikt wcześniej nie zebrał ich w jednym miejscu.

Autor analizuje zachowania polskie i niemieckie, pokazuje gdzie mogą pojawić się punkty zapalne w codziennych relacjach, które zupełnie niewinnie wynikną z innego postrzegania świata i wpojonego od dziecka sposobu postępowania.
Analizuje zjawiska jak niemieckie i polskie skąpstwo, niemiecką manię planowania i polską spontaniczność, a nawet odmienny sposób trzymania widelca.
A do tego całość napisana jest przyjemnym językiem, ilość informacji nie przytłacza, a statystyki oraz pewne fakty podane są przystępnie i ciekawie.

Dla osób, które znają język niemiecki, mają na co dzień do czynienia z Niemcami albo sympatyzują z kulturą naszego zachodniego sąsiada to pozycja "Must read".

Dla mnie to bardzo mocne 8/10 i z dużą przyjemnością ją wszystkim polecam! :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sarah Lark - Saga Nowozelandzka

Literatura erotyczna - Raczej post 18+ ;)

Rick Yancey - Piąta Fala "Bezkresne morze"