Białe, Zimna wyspa Spitsbergen - Ilona Wiśniewska

Mimo, że na wakacje zwykle wybieram miejsca w których temperatura jest podobna, albo wyższa niż w naszym kraju, fascynują mnie reportaże o miejscach zimnych i odosobnionych. Ten właśnie impuls skłonił mnie do zakupu książki Białe - w zasadzie zupełnie w ciemno, bo ani autorka nie jest mi znana, a o Spitsbergenie miałam pojęcie znikome.

Dzięki lekturze tej książki dowiedziałam się bardzo dużo o tej największej norweskiej wyspie. Patrząc na mapę, leży ona bardziej na północ niż zamieszkana część Grenlandii czy nawet północne półwyspy Syberii jak Jamał lub Czukotka.

Pani Ilona Wiśniewska to mieszkanka największego miasta na wyspie Longyearbyen. Białe stanowi zbiór różnych reportaży, które mimo wielu opisanych osób mają jednego głównego bohatera - Spitsbergen. 
Autorka opisuje mieszkańców i zdarzenia związane z wyspą. Poświęca kolejne rozdziały albo danemu miejscu, albo ludziom różnych narodowości, jak Rosjanie, Norwegowie czy też Polacy .
Początek wydawał mi się nudny, lecz potem książka zrobiła się bardzo ciekawa.
Opisy miejsc, klimatu, nocy i dnia polarnego, zainteresowały mnie i zachęciły do odwiedzenia Spitsbergenu. Poznajemy historię wyspy, życie poszczególnych nacji, które tutaj miały swoje bazy - jak Rosjanie i ich miasteczko Piramida. Dowiadujemy się paru szczegółów z życia codziennego i zwyczajów mieszkańców. Otrzymujemy historię polskiej bazy naukowej, jak również informacje na temat polowania oraz oprawiania zabitej zwierzyny.

Chciałabym kiedyś pojechać do tego zupełnie innego świata i zobaczyć jak wszystko wygląda. W przeciwieństwie do innych lodowatych miejsc, jak północ Rosji, ta norweska wyspa oferuje arktyczną przyrodę i klimat, zestawioną z zachodnią cywilizacją, gdzie hotele oferują nocleg na poziomie takim jak na kontynencie, można wyjść do restauracji, biblioteki, siłowni i muzeum a wszystko wygląda jak małe norweskie miasteczko.


Bardzo fajna książka. Dużo w niej obserwacji mieszkańców, historii, różnego rodzaju faktów i informacji o życiu w tym miejscu.
Zimno, ciemno, ale fascynująco.

7,5/10

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sarah Lark - Saga Nowozelandzka

Literatura erotyczna - Raczej post 18+ ;)

Rick Yancey - Piąta Fala "Bezkresne morze"